14 Şubat 2015 Cumartesi

Tasarımlarda 'Just In Time' Yaklaşımı!

Bu yazımızda Garanti Bankası internet bankacılığında bulunan işlem açıklaması ve kayıt alanından yola çıkarak 'Just In Time' yani 'Tam Zamanında' yaklaşımına değineceğiz.




Açıklama Kayıt Alanı
Yapılan işlemlere açıklama yazma gerekebiliyor. Ancak tekrar eden işlemlerde aynı açıklamanın tekrar tekrar girilmemesi için kaydetme özelliği iyi bir hizmet. Tabi bu açıklama bilgisinde olası bir değişikliğin de kaydedilmesi ihtiyaç olabilir. Sayfada buna da yer verilmiş.



Ancak bunu bir adım daha ileri götürmek de mümkün.
Açıklamanın değiştirilerek kaydedilme durumunu ele alırsak; bu ancak kullanıcının tekrarlı yaptığı işlerde artık bir değişiklik yapması gerektiği durumda söz konusu olabilir. Bu da her işlemde söz konusu olmayan bir durum olacaktır. Her seferinde kayıt değişikliği gerekliliği olsaydı kaydedilmenin anlamı olmazdı zaten. Örneğin ‘Aidat’ yazılı bir açıklama her seferinde değiştirilmez.
Bu senaryodan hareketle, açıklama alanının altındaki kaydetme yazısına ihtiyaç oldukça azalıyor. Üstelik kullanıcılar transfer işlemlerinde hata yapmamak için her alanı dikkatlice incelemek durumunda olacaklarından, bu kaydetme yazısını da her seferinde dikkatlice okumak zorunda kalacaklarıdır.

Akıllı Kayıt:
Bu yazının her seferinde çıkmasının gerekliliğini tartışırken elbette kaydetme özelliğinin kaldırılması gerektiğini söylemiyoruz. Burada yapılabilecek şey ihtiyaç duyulduğu anda bu özelliğin görüntülenmesini sağlamak olabilir. Otomotiv sektöründe sıklıkla kullanılan ‘Just In Time’ yaklaşımı örnek alınabilir.  Bu yaklaşım Vikipedi'de şu şekilde tanımlanmıştır: "ihtiyaç kadar talebi, mükemmel kalite ile artıksız olarak bir an önce üretmek ve istendiği zamanda doğru yere nakletmektir. Örneğin tedarikçiler ana üreticinin üretim durumuna göre tam zamanında yani ihtiyaç duyduğu anda hizmetlerini sunarlar. 

Bu yaklaşım örneğimize şu şekilde uyarlanabilir; web sayfası veya uygulama ekranı ana üretici olsun. Duruma göre aktifleşen kodlar ise tedarikçiler olarak düşünülebilir. Somutlaştırırsak; açıklama alanı altındaki onay kutusu ve açıklama yazısı sayfada görüntülenmeyecek şekilde gizlenir. Açıklama hücresine de bir önceki kayıtlı bilgi otomatik olarak getirilir (mevcut durumda olduğu gibi). Hücre içeriği kontrolü yapılarak, açıklama yazısında herhangi bir değişiklik olması durumunda gizlediğimiz onay kutusu görünür hale gelir. Bu çok da zor olmayan bir kontrol alt yapısı ile mümkün aslında.

Yazının Kısaltılması:
Bir diğer iyileştirme ise açıklama yazısında olabilir. Mevcut yazı fazlaca uzun gibi. Bu dört satırlık yazıyı ‘Sonraki işlemimde hatırla.’ şeklinde düzenleyerek tek satıra düşürmek de mümkün.

Kazanımlar:
  • Kullanıcı her seferinde ihtiyacı olmayan bir alanı görmekten ve okumak zorunda kalmaktan kurtulur.
  • Sayfa sadeleşir ve pencerede daha fazla bilgi görüntülenebilmesi sağlanır.
  • Sade görüntü kullanıcının zihninde de sadelik yaratacağı için kullanıcıda olumlu hislerin gelişmesi sağlanır. Tersi düşünüldüğünde; ne kadar çok bilgi ve karmaşıklık olursa o kadar çok kafa karışır, göz korkar, soğuma hissi baş gösterir.
  • Kullanıcı açıklama alanına yazmaya başladığı anda aktifleşen kaydetme altyapısı, kullanıcıya sayfanın aktif ve canlı olduğu hissini verir. Kullanıcı aksiyonlarına göre şekillenen sayfalar kendini daha sıcak hissedilen tasarımlardır. (Tabi anlaşılabilir olduğu sürece ve aşırıya kaçmadıkça!)
  • Kısaltılan yazı kullanıcıyı daha az yorar ve daha hızlı işlem yapmasını sağlar.